środa, 17 lipca 2013

Wybielanie zębów. Part II.

Minęło już 12 dni odkąd stosuję żel stomatologiczny Biała Perła (I post: http://purebelleza.blogspot.com/2013/07/historia-wybielania-zebow-za-pomoca.html). Coś się zmieniło od czasu pierwszego użycia? Nie bardzo, a jeśli tak to na gorsze. 


  • Aplikacja dalej jest katorgą, wręcz coraz większą, 
  • Uszkodzone dziąsła od dolnego aplikatora, ale to powiedzmy może być skutkiem indywidualnej budowy szczęki,
  • Czuję często ból towarzyszący kontaktowi z żelem, do paru minut po włożeniu aplikatorów,
  • Po usunięciu aplikatorów zęby często dalej bolą, np dziś nie mogłam zjeść nawet cukierka;)!


Te objawy skłoniły mnie do ponownego zagłębienia się w efekty uboczne stosowania żelu stomatologicznego Biała Perła System. Substancją aktywną preparatu (czyli głównym składnikiem odpowiedzialnym za działanie) jest nadtlenek karbamidu. Jest on składnikiem większości preparatów wybielających, stosowany powszechnie w gabinetach stomatologicznych. Przez FDA (Food and Drug Administration) zatwierdzony jako bezpieczny w użyciu. Jak działa? W obecności wody lub śliny uwalnia nadtlenek wodoru, który jako substancja niestabilna przechodzi w wodę i tlen. Podczas wybielania nadtlenek wodoru przechodzi przez matrycę szkliwa i zębiny, a wolne rodniki wygenerowane w  wyniku jego rozpadu reagują ze związkami organicznymi - czyli ze związkami redukującymi, które są wybielane. 

Z chemicznego punktu widzenia wybielanie to REAKCJA UTLENIANIA.
Stężenie nadtlenku karbamidu w żelu stomatologicznym Biala Perła to 10%. Pokusiłam się o przejrzenie literatury naukowej traktującej o wpływie nadtlenku karbamidu na powierzchnię szkliwa. Cytuję:
Na powierzchni szkliwa, wybielonego preparatem z 10% zawartością nadtlenku karbamidu, w porównaniu z grupą kontrolną, stwierdzono wzrost porowatości oraz płytkie zagłębienia, dołki i rowki. Uszkodzenia te mają jednakże mniejsze zagęszczenie i łagodniejszy charakter, niż po zastosowaniu 35% nadtlenku karbamidu.*
Zatem wydawać by się mogło, że preparat o relatywnie niskim stężeniu nadtlenku karbamidu (10%), jakim jest Biała Perła System, nie powinien prowadzić do większych uszkodzeń powierzchni szkliwa, aczkolwiek efekty uboczne zostają "wyrysowane" na naszych ząbkach. Nie bez znaczenia będą tu też cechy indywidualne szkliwa.
Przejdę teraz do efektów działania preparatu Biała Perła System. Otóż, po pierwszych dwóch dniach stosowania wydawało mi się, że zęby tak jakby się przejaśniły, stąd z początku żyłam nadzieję, że na etapie na jakim jestem w chwili obecnej będę powalać śnieżnobiałym uśmiechem. Niestety. Zawiodłam się. Czemu? Pasek skali bieli wskazał przed kuracją, że do takiej wymarzonej bieli brakują mi tylko 3 odcienie- dbam o zęby, chodzę regularnie do dentysty, ortodonty. Może bielsze już nie mogą być? Okazała się, że jak do tej pory na tym odcieniu pozostałam...Zapewne osoby z nieco gorszą kondycją zębów zauważą spore efekty. Obawiam się, że w moim przypadku może też grać rolę naturalny kolor szkliwa...może one już bielsze po prostu być nie mogą!!! 

Byłam wczoraj w SuperPharm w celu zakupienia czerwonej pomadki...Niestety, wróciłam z pustymi rękami, moje zęby dalej stają się żółte w otoczeniu czerwonych warg...

*Na podstawie publikacji: M. Petrasz, K. Lisiecka, Wpływ nadtlenku karbamidu na powierzchnię szkliwa ludzkiego – badania w skaningowym mikroskopie elektronowym, Czas.Stomat., 2005, LVIII, 3



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz